ENGELSKA

I årskurs fyra leker vi, lär oss rim och ramsor och dramatiserar alla texter i läromedlet New Champion. Vi lär oss om traditioner i engelsktalande länder, och skriver dikter och texter om oss själva (My Book). Allt på engelska, förstås!

Hemuppgifterna i fyran innehåller tre delar.
- läsa och översätta
- tala
- skriva


I femman tränar var och en på att planera och ta ansvar för för sitt lärande. Vi funderar över våra lärstilar  och väljer därefter själva vilka uppgifter vi gör i skolan och vilka vi gör hemma. 

Till varje text väljer man själv en skrivuppgift. Man väljer beroende på vilken inlärningstil man tycker fungerar bäst och vad man tycker att man behöver träna / utveckla. Listan på uppgifter är lång:

- Skriv av en bit av texten
- Översätt en bit av texten 
- Skriv en lucktext
- Översätt en bit av texten till svenska och översätt tillbaks till engelska. Jämför.
- Skriv frågor till texten
- Skriv av en del av texten i en annan tidsform
- Gör en tankekarta och träna på att återberätta texten
-Skriv ett brev till någon person i texten
- Sriv ett nytt slut 
- Skriva en ny text med nyckelord från texten
-

Här har Kristina skrivit av en bit av veckans text, översatt den till svenska och skrivit den på engelska igen genom att titta på den svenska översättningen. Till sist jämför hon sin engelska text med originalet. Så lärorikt!



En bank av metoder över hur man kan lära sig ord och fraser har vi samlat på oss under hela fyran. I femman avgör man själv vilken metod som är bäst. 

- listor 
- ordmemory
- bildmemory
- glosträningsprogram på datorn
 - sätta in ord i meningar
- synonymer och motsatsord
-

Återkommande planeringspunkter:
- read many times
- translate many times
- words and phrases
- text work / my reflect 
- irregular verbs
- grammar (work book)
- finish

I huvudsak arbetar vi med läromedlet New Champion, men vi gör också mycket annat.


LYSSNA och FÖRSTÅ
Vi lyssnar på alla texterna till vårt läromedel. Det är viktigt med lyssnarstrategier. Som hjälp brukar vi ha några stödfrågor på whiteboarden. Bilderna i boken hjälper oss också att förstå. Det gäller att förstå helheten av texten och inte fastna vid detaljer.

Dessutom innehåller läromedlet hörövningar och alla vuxna som finns i klassrummet talar engelska nästan hela tiden. 
I femman tittar vi dessutom på korta filmer, ex The Hook, London. 

LÄSA och FÖRSTÅ
Att hitta strategier för att förstå en text är viktigt. Gissa genom att se på bilder och förstå av sammanhanget är bra. Man kan också fråga och slå upp nya ord.











TALA - SAMTALA
Vi dramatiserar ofta de texter vi läser. I fyran sätter vi alltid på oss olika hattar för att förstärka dramat, så att vi kan gå in i rollen och våga. Det blir också ännu roligare.

I femman har vi en fantastisk scen att agera på. Kaske ska vi ändå hämta upp hattarna från källaren?

-The audience, are you ready?
- The actors, are you ready?
-The play can start!











What am I thinking of?

Vi tränar på att beskriva ord på engelska,  så att vi lär oss att "tala runt"  när vi inte kan ett ord. Det är en mycket bra strategi! Här visas bilder som en i paret ser och som sedan beskriver bilden. Kamraten ska gissa vad som beskrivs.









Att sammanfatta en text med högst tio meningar tränar både tal och förståelse. Att skriva mindmaps är bra när vi ska återberätta.



Någon gång efter jul i femman börjar vi med "Stars of the week" . Vi berättar då om oss själva, familjen, hobbies och intressen, trevliga minnen och hur våra liv kommer att se ut om trettio år. Som stöd skriver vi en tankekarta. Vi tar med oss foton och prylar och gör en personlig utställning. 


Först ut är Kimia:




Felicia:




Anni:


Astrid:


Alla har lyssnarposition är intresserade och ställer många frågor. In English of course!

Hanna:


Claudia:


Ella:


Sofia:


Tilda:




Johan:

"... and here is a leg from a huge spider in Australia...!"

Justus:


Edwin:

Kristina:


Kanja:


Edith:


Adam:

Emmy:


Moa:

Teo:


SKRIVA
I årskurs fyra skriver vi vår första fantasiberättelse:
Ghost Story part one. 









Här läser vi upp våra historier för varandra, 








 I femman skriver vi en fortsättning, Ghost Story, part two.  Man kan välja att skriva berättelsen i presens eller i preteritum. The Black Cat finns med i nästan allas berättelser!









Valentine's Day
Vi skriver snälla saker till varandra. In English of course!



FONETISKA TECKEN
Det är bra att lära fonetiska tecken, så att man kan se hur ett ord uttalas. I femman tränar vi att läsa fonetisk skrift.

Projekt: London
We look at a film about, read about, write about, and draw pictures of London. All in English, of course!

Here we tell our friends about what we have learned. 
Tilda and Frida


Kimia and Justus

Felicia and Edith

Sofia and Johan

Arvid and Hanna

Adam and Edwin

Ella and Nerba

Anni and Claudia

Emmy an Kristina

The posters:
- a painting
- a text
- a word list














ENGELSKHYLLAN
Det finns mycket material på engelskhyllan som man kan arbeta extra med. Skönlitterära böcker, faktaböcker, spel, börjor som inspirerar skrivande, talkort, knep o knåp, bild- texkort...

Här parar Felicia ihop bild och text o placerar dem sedan i kronologisk ordning, så att de blir en trovärdig historia. Därefter läser och översätter hon texten flera gånger för att få flyt.

Frida tycker också att detta är ett roligt sätt att lära.


Kimia väljer att läsa en bok.


Adam letar i pärmen efter en spännande känd person att läsa om. 



Book report
Under ett par veckor i årskurs fem läser alla varsin bok och skriver en recension i form av en affisch eller ett bokomslag.





























Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0