MATEMATIK
Varför är matematik så roligt och spännande?
En bild stimulerar kreativiteten.
Anni och Hanna visar att samma problem kan lösas med logiskt resonemang
Kanja och Astrid
- Det är spännande för man får klura.
- Man får tänka till.
- Vi arbetar tillsammans.
- Det är roligt att förklara.
- Vi gör så olika saker.
- Jag känner att jag blir bättre och bättre.
I matematik behöver du förstå, använda och jämföra olika metoder och begrepp. Du behöver kunna kommunicera hur du tänker och kunna motivera varför. Du behöver kunna lösa problem genom att pröva, se om det är rimligt och förstå din arbetsprocess.
Centralt innehåll:
- taluppfattning och tals användning
- algebra
- geometri
- sannolikhet och statistik
- samband och förändringar
- problemlösning
Problemlösning
Genom att analysera olika typer av problem och problemlösningar lär vi olika strategier för problemlösning. När vi skriver egna problem visar vi att vi förstår.
Räknesagor
Redan i årskurs 4 börjar vi att skriva räknesagor. Det år roligt både att skriva dem och att lösa kamraternas uppgifter.
Utmaning: Uppgiften ska kräva två uträkningar!
Ett bra matteproblem
Vi har tillsammans formulerat vad vi tycker är ett bra matteproblem:
- har med all nödvändig information
- är lagom svårt
- kräver olika räknesätt när det krävs två eller flera uträkningar
- är roligt, trevligt eller intressant
- har tydligt språk ( bra meningar, punkt o stor bokstav)
- har tydlig handstil
Metoder vid problemlösning
- arbeta baklänges
- rita en bild
- praktiska hjälpmedel ( ex kuber)
- tabeller: fylla på / pröva sig fram
- tänka logiskt
- dramatisera
Ett problem
En skolklubb har 50 medlemmar. De går i klass 4, 5 eller 6.
15 går i klass 4
15 går i klass 5
7 är pojkar i klass 4
8 är pojkar i klass 5
29 är flickor
Hur många flickor är det i klass 6?
Vi prövar olika metoder när vi löser detta problem.
Här redogör Adam och Frida hur man kan lösa problemet genom att fylla i en tabell.
- Är ni med i vårt resonemang?
Adam och Frida, Ella och Edith berättar och visar hur de löser problemet praktiskt med konkreta material. Roligt tycker alla.
Adam och Frida, Ella och Edith berättar och visar hur de löser problemet praktiskt med konkreta material. Roligt tycker alla.
Att rita bilder är en mycket bra metod.
Problemlösning i matematik kräver
- god läsförståelse
- god begreppsflrståelse
- gott arbetsminne
- logiskt tänkande
- bra metodval
- tydliga anteckningar
När jag löst ett problem
1. Kontrollera att lösningen svarar mot frågan
2. Är det ett rimligt svar? Hur vet jag det?
Geometri
Längd och area
I årskurs 4 ritar vi våra rum och mäter längd och bredd på både rummet och möblerna. Till bilden skriver vi en text som innehåller både beskrivningar och reflektioner.
I årskurs 5 mäter vi klassrummets läng, bredd och area. Vi ritar sedan skisser i skala 1:100
Vikt och volym
Vi uppskattar hur mycket något väger och kontrollerar med vågens hjälp hur nära vi gissat. Det är ganska lätt!
På samma sätt arbetar vi med volym. Lite svårare att uppskatta tycker många.
Hjärngympa
Vi tränar på att resonera, vi ritar och några arbetar också med praktiska material.
Kanja och Astrid
Kommentarer
Trackback