SKRIVA
Oj, vad vi skriver!
Fakta + fantasi
Vykort från en oljeplattform i Nordsjön
Arbetsprocess för tomtesagan
Vi skriver berättande texter, dikter, räknesagor, intervjuer, faktatexter, notiser, referat, artiklar, insändare, utvärderingar, reflektioner, recensioner, hypoteser, sammanfattningar, kamratresponser, instruktioner, meddelanden...
Bläddra
Vår första berättande text i årskurs 4 är en bläddra, där texten får passande bilder till.
Tillsammans gör vi först en gemensam berättelse. Vi samlar då våra gemensamma idéer i en tankekarta, en disposition. Som inspiration har vi några porslinsfår.
Rubriker i dispositionen /tankekartan:
Personer, Miljö, Början, Handling, Slut
Nu går det lätt att komma igång med skrivandet! Man får välja om man vill skriva utifrån den gemensamma dispositionen eller om man vill skriva en helt egen berättelse.
Arbetsgång/arbetsprocess
- disposition
- skriva
- självrättning
- rättning tillsammans med Lena
- kamratrespons
Bokaffischer (årskurs 4)
När vi skriver och ritar bokaffischer, som ska fungera som läsinspiration för våra kompisar, tränar vi på att skriva text i en speciell genre. Den ska också vara anpassade till mottagarna, dvs barn i mellanstadieåldern.
När vi skriver och ritar bokaffischer, som ska fungera som läsinspiration för våra kompisar, tränar vi på att skriva text i en speciell genre. Den ska också vara anpassade till mottagarna, dvs barn i mellanstadieåldern.
Bokaffischen innehåller en resumé, recension, ett utdrag från texten och en passande bild.
Vi lär oss genom att fundera över vad som gör en bok bra, analysera recensioner och resuméer och samla ord och uttryck (genrepedagogik)
Processen (arbetsgången) för skrivandet har nu utökats:
- samla ord och uttryck
- göra en disposition
- skriva ett utkast
- självrätta (ev förbättra)
- be om kamratrespons (ev förbättra)
- rätta tillsammans med Lena ( ev förbättra)
- renskriva
Här redovisar vi affischerna (resultatet) för varandra i grupp och får sedan en skriftlig respons av en kamrat i gruppen.
Utvärderingar och reflektioner
De flesta utvärderingar och reflektioner gör vi i våra arbeten eller i dokument som vi samlar i visningsportfolion. Några skriver vi i våra loggböcker, i BOMS-boken (Boken Om Mig Själv) och på denna blogg (se "Sverige ")
I BOMS-boken berättar vi också om oss själva, våra familjer, våra rum, vår syn på kamratskap m.m.
Årskurs 4:
Framsidan har vi prytt med självporträtt:
Årskurs 5
Dikter
Arbetet med att läsa, analysera och skriva dikter har inneburit glädje, lärande, kreativitet och samarbete.
Tillsammans analyserar vi dikter skrivna av Gustav Fröding, Tomas Tranströmmer och Lennart Hellsing.
Vi skriver dikter, enskilt och tillsammans:
Kimia, Johan, Kanja och Ella
Hanna, Moa, Anni och Emmy
Teo, Anni, Tilda och Adam
Dikter skrivna parvis utifrån en sönderklippt dikt: Samarbete och kreativitet. Variation i det oändliga!
En mysig start på dagen:
Lyssna på och analysera varandras dikter
Fakta + fantasi
Vykort från en oljeplattform i Nordsjön
Tidningstexter
- Vad är en artikel, notis, insändare?
- Vad är syftet med rubriken, bilden, ingressen och brödtexten i en artikel?
- Varför har man löpsedlar?
- Varför är förstasidan så viktig för en tidning?
Vi läser VLT, analyserar tidningens innehåll, skriver egna förstasidor, insändare, artiklar, notiser, referat...
Tomtesaga
När vi arbetar med elektricitet bygger vi tomtehus, som vi elektrifierar. Vi skriver också en liten tomtesaga till.
Arbetsprocess för tomtesagan
- disposition
- utkast
- självrätta
- kamratrespons o lärarrespons
- bearbeta
- renskriva
- kamratrespons
Det går så mycket lättare om man gör ett förarbete innan man sätter igång. Här har många idéer strukturerats i en tankekarta (= disposition).
Sagoprojekt
- Vi läser och analyserar folksagor, konstsagor och fabler.
- Vi lär oss uttryck och idiom
- Vi lär oss bygga meningar och att variera dem med hjälp av konjunktioner, att börja en mening med ett adverb och att variera orden med synonymer.
- Vi lär oss om olika sagoväsen.
- Vi får inspiration av en författare.
Tänk att vi har en riktig författare i klassen! Helena Östlund, Kristinas mamma, besöker oss och berättar om sitt författarskap. Helena har skrivit elva böcker. 2007 fick hon Astrid Lindgren-priset.
Vi förbereder besöket med att skriva nyfikna frågor till Helena.
Helena börjar med att berätta att hon gått i just vårt klassrum och hon visar oss ett klassfoto från den tiden.
Ett par av Helenas förebilder är Barbro Lindgren och Astrid Lindgren.
Böckerna om Joy har filmatiserats och sänds nu som serie på Barnkanalen.
Helena har illustrerat sina böcker, men bilderna i de tyska upplagorna har en tysk illustratör gjort.
Så är det dags att skriva egna sagor. Eftersom det kan vara svårt att komma på en berättelse på beställning, under en lektion, får vi under en vecka som hemuppgift att fundera och skriva en disposition till en saga. Vi får hjälp med rubriker till dispositionen av Lena.
Utkast
Utkastet skriver vi för hand, i våra skrivböcker och på varannan rad. Det blir då lätt att ändra och lägga till i texten. Vi kan också se vilka ändringar vi gjort.
Bearbetning av texten
Som stöd vid självrättning och när vi ger varandra kamratrespons använder vi läsfixarna.
Ex.
Spågumman
- Skriv rubrik så att det går lättare att förstå vad sagan kommer att handla om /
- Din rubrik hjälpte mig förstå vad sagan skulle handla om
Detektiven
1. Språkligt
- Det går lätt att förså din text eftersom du sätter ut skiljetecken och stor bokstav.
- Det går lätt att läsa den eftersom den har varierat språk, du varierar meningarnas längd och ordföljd och du skriver med röd tråd (först, sedan, till sist)
2. Innehåll
- Man får inre bilder eftersom du ger flera målande och gestaltande beskrivningar.
- Det är en typisk saga med ...
-Den har en spännande/ rolig/ finurlig handling
Nicke Nyfiken
- Vem är..?
- Hur kommer det sig..?
- Varför..?
Cowboyen
- Jag sammanfattar din saga så här:
Först.., Sedan.., Till sist...
Renskrivning och publicering
När texten är bearbetad med hjälp av både skrivkompis och lärare är det dags för renskrift och publicering. Vi skriver rent på datorn och binder ihop till en liten bok.
Här renskriver vi och binder ihop till små sagoböcker:
Koncentrationen är total!
Självvärdering av sagoskrivandet
Det är mycket som vi tränat i detta projekt. Som stöd vid självvärderingen, "Jag är stolt över" och "Förbättringsområden" fyller eleverna därför först i en matris.
Kommentarer
Trackback