SVERIGE, en tvärvetenskaplig resa

Under hela årskurs 4 läser vi tvärvetenskapligt om Sverige: 
svensk natur, svenska djur, hur Sverige styrs (regering och riksdag, kommuner och landsting) , Sveriges övriga indelningar (Götaland, Svealand, Norrland, 25 landskap) svenska traditioner, svensk namngeografi, svensk kulturgeografi, svenska författare och poeter,  svenska vetenskapsmän...

Vårt lärande om svensk historia: se VIKINGATIDEN och MEDELTIDEN

De viktigaste frågorna som vi hela tiden ställer är:
VARFÖR? och HUR?

Vi tränar
- kommunikativ förmåga 
- förmåga att hämta information 
- begreppslig förmåga
- analysförmåga
- metakognitiv förmåga

Vi startar alltid med samla klassen förkunskaper, ställer sedan nyfikna frågor för att till sist se vad vi lärt:
Vet - Önskar veta - Lärt  =  VÖL

Växter
Vi planterar varsin ärta och tittar i lupp på en blommas olika delar och funktion. Vi skriver vår första labrapport med följande rubriker: material, utförande med bild, hypotes, resultat och förklaring. På så sätt lär vi om växternas cykler, delar o funktion, kretslopp och om fotosyntesen
Att slå i Floran lär vi oss också. 

 
När vi lär om växternas spridning målar vi stiliserade fantasifrukter i genomskärning och tränar då samtidigt att se symmetri.



Vår mest kända vetenskapsman, Carl von Linne' imponerar. Att ordna och sortera är något som också vi ska bli bra på. Vi ska bli smarta som Linne'! Som hjälp kommer vi att arbeta mycket med tankekartor. 

Träd
En excursion blir upptakten till lärandet om våra svenska träd. Tillsammans går vi först en promenad och tittar då på olika slags träd. Därefter blir vi indelade i grupper och tilldelade varsitt träd. Vi studerar trädets blad, bär, stam krona och i vilken vegetation trädet växer. Till sist mäter vi trädets höjd.

Väl inne i klassrummet studerar vi vidare i böcker och på nätet. Att träd är en viktig naturtillgång förstår vi när vi läser om trädens alla användningsområden.  Till sist  sammanställer sedan vårt arbete i en affisch. 

I detta projekt tränar vi samarbete. Alla i gruppen har fått varsin ansvarsuppgift och vi reflekterar kring att vara generös, hjälpsam, kunna kompromissa och viljan att hitta lösningar. Samarbetet går fantastiskt bra!

Här redovisar Ella, Edith och Frida. 

Svampar
Utvärderingarna visar att det vi tycker är intressant med svampar är deras betydelse inom medicin, som jäst vid osttillverkning. bakning och vid vin- och öltillverkning. Mest intressant är kanske ändå deras betydelse för nedbrytningen det biologiska kretsloppet. 

Vi gör några laborationen med mögelsvampar och förstår att svampar varken är växter eller djur.



Det vi brukar tänka på som svampar är storsvamparna. Själva svampen finns under markytan i jorden och kan bli mycket stor. Det vi ser är själva fruktkroppen.

När vi målar stiliserade svampar lär vi om grundfärger och tränar att blanda och måla jämna ytor.

Hållbar utveckling
Vi får besök från VAFAB och lär oss om sophantering. Tänk, att kommunens bussar går på biogas, som tillverkats av kompostavfall med hjälp av nedbrytarna



Förnyelsebara energikällor:
Sol, vid och vatten
Icke förnyelsebara energikällor:
Olja, kol, 


Luft
Vi lär om luft: vad luft är, om luftens egenskaper och om hur vi kan använda luft på olika sätt. Många laborationer hinner vi med.

Luftföroreningar är ett globalt problem och Sverige måste därför följa "Agenda 21" och samarbeta med övriga länder kring hållbar utveckling.


- Hur uppstår dimma?
- Varför blir det imma på fönstret när man sätter sig i en kall bil?



Däggdjur
- föder levande ungar
- diar sina ungar
- är jämnvarma
- har hår
Att "forska" om svenska däggdjur tycker alla är roligt och intressant. Det är också lätt att träna tekniken med tankekartor. Vi enas om följande rubriker:
Kännetecken, förekomst i Sverige, natur, föda, bo, näring, ungar

Fåglar
Om vårt arbete med fåglar kan man läsa på sidan FÅGLAR, årskurs 4

Att leva i Sverige
Att förstå att våra livsvillkor påverkas av var vi bor i Sverige, är syftet när vi arbetar med "Att leva i Sverige". Vi jämför hur det var att leva på en plats / område för 100 år sedan med idag, och vi reflekterar kring för- och nackdelar med att leva på landet, i staden, vid kusten, i skogsbygd och i fjällen.  Viktiga begrepp: klimat, näringar, infrastruktur, kultur och fritid.

Ett bra stöd i våra samtal och reflektioner har tankekartan "Ayla-modellen" varit.




Svenska traditioner
Under hela fyran lär vi om svenska traditioner, vilka de är och varför vi firar dem. 

Vi lär oss också om engelsktalande länders traditioner. (In English, of course!)

Eftersom många traditioner har sin förklaring i religionen tittar vi även lite på några religioner och jämför. De abrahamitiska religionerna judendom, kristendom och islam har ju mycket gemensamt.


Det finns mer att läsa om vårt arbete med traditioner på sidan SNART ÄR DET JUL och HALLOWEEN


Svenska hus
Hus kan berätta mycket. Det är inte så svårt att förklara varför ett gammalt hus på Gotland är byggt av kalksten och lera och ett hus i Hälsingland av trä, eller att de flesta husen i Dalarna är röda, om känner till vilka naturtillgångar som finns tillgängliga.

I städerna kan man följa husmodet. Genom att studera husen kan man också se teknikutveckling, t ex när man börjar med centralvärme. Dessa hus har högst en skorsten.

Efter en föreläsning av Lena om tidstypiska detaljer tar vi en huspromenad i kvarteren bakom skolan och hittar hus från alla decennier från 1890-talet fram till idag.

Vi tar kort på tre hus var och väljer sedan ut ett av dem att måla av och skriva en förklarande text till. Målarteknik: akvarell.







Projekt Landskap
Vår studieteknik utvecklas hela tiden. Under hösten i femman får var och en ansvara för att göra en broschyr om ett landskap. Broschyren ska locka både turister och människor att flytta till landskapet. 

Målen för arbetet: använda många olika källor, jämföra dem och att samla fakta i tankekartor. 

Därefter börjar processen med att skriva text, rätta och bearbeta. Att hitta passande bilder för att locka och klargöra texten känns också viktigt.
Alla broschyrer hänger på väggen så att vi alla kan läsa dem och anteckna intressanta saker ur dem. På så sätt lär vi av varandra!

Här läser vi varandras broschyrer och ger varandra respons.




Vi lär av varandra om Sveriges landskap genom att läsa varandras häften och anteckna intressanta och för landskapet typiska saker.

Här redovisar vi för varandra vad vi lärt och vad vi tycker om att låta andra läsa våra texter.




Så gott som alla ryckte det var roligt och kändes bra att andra läste deras texter.


Kommentarer
Postat av: Sofia Alm

Jag har repeterat några gånger nu och jag har koll på allt, :D
/MVH Sofia

2013-11-19 @ 19:35:18
URL: http://skeppislycka.blogg.se
Postat av: Adam Olsson

Ja visst ja! jag kommer ihåg när vi jobbade med växter och svampar det tyckte jag var intressant och roligt. jag tyckte att många av alla våra arbeten har varit roliga men det intressantaste var nog om alla nedbrytare och kretsloppet. jag tyckte nog att allt var ganska svårt men allt gick bra och inget var så himla svårt. jag skulle vilja göra ännu mer om "Att leva i Sverige". Alla mina tankar och känslor om alla våra arbeten är att vi har haft kul och lärt oss mycket!
//MVH Adam

2013-11-20 @ 15:53:59
URL: http://skeppislycka.blogg.se
Postat av: Edith

När man läser texterna och ser på bilderna så minns man nästan allt. Jag repeterade några gånger och det var super roligt!!!
Ps. det var kul att vi startade bloggen =)

2013-11-20 @ 20:14:01
Postat av: Anni Ö

De saker som jag tänkte "javisst ja!" på var: fotocyntes, Carl von Linne, svamparnas användningsområden, att vi varit på Asköviken och haft elevafton.
Saker som kändes nya var: en blommas delar vid kronbladen och svenska och engelska traditioner.
Allt har varit intressant!
Det var inget särskilt som var svårt.
Något jag vill jobba mer med är temat: att leva i Sverige
De svåra ord som var i texten var: kronologisk, aceton, infrastruktur och kompromissa.
Känslan jag hade medan jag gjorde det här var: vad mycket vi hunnit och vad kul vi haft!

/Anni

2013-11-20 @ 21:36:19
URL: http://skeppislycka.blogg.se
Postat av: Johan

Javisst ja vi jobbade med träd! det var roligt att vara ute och stusera träd. Jag kände igen allt, inget var nytt för mig. Att jobba med att leva på olika platser i Sverige var intressant därför att det kan vara så olika beroende på var man bor. Att jobba med svampar var lite svårt att hänga med.svåra ord: infrastruktur. Det var roligt att titta tillbaka på saker vi gjort.korten var roligast att titta på.

2013-11-21 @ 15:01:11
Postat av: Nerba

"Ja, visst ja!" det där med svamprna!Svamparna sprider sig med mycel som finns under jorden. Svamparna finns alltså under jorden.
Det med växtens delar kändes nya.Ståndare, pistill och foderblad hade jag glömt bort.
Jag tycker att det var roligt att forska om däggdjur.
Det svåra var att förklara vad ett däggdjur var.
Jag skulle gärna vilja lära mig mer om svenska författare. Jämnvarm var lite svårt att förstå, men nu vet jag att det betyder att man har samma tempratur i kroppen hela tiden.

2013-11-21 @ 15:07:53
Postat av: Felicia Kartal

Hej Lena!
Jag har repeterat 5-6 ggr men när jag skulle skriva svaren till frågorna hittade jag inte lappen i min loggbok så hoppas det är okej att jag gör det imorgon i skolan? Vi har ju haft så mycket med Mats läxor också ...
Med vänlig hälsning, Felicia Kartal<3:)

Svar: Oj, har du repeterat så många gånger! Hoppas du tyckte det var både intressant och roligt! Du hinner nog reflektera i skolan när vi ha ea, ska du se!
Kram
/Lena
skeppislycka.blogg.se

2013-11-21 @ 16:51:52
Postat av: Kimia

Ja visst ja!, växtens delar. Det kommer jag ihåg mycket bra! Alla delar på växten kan jag fortvarande! Men om blommans delar.. nja.. det kommer jag inte ihåg. Det som känns ''nytt'' för mig som jag gjorde i fyran är :Hållbar utveckling. Det som var intressant var om Hållbar utveckling och svampar. För att det var kul att läsa om och kändes bra! Det svåraste jag läst om är Förnyelsebara energikällor och Icke förnyelsebara energikällor för att det var väldigt ''nytt' att läsa om. Jag skulle gärna vilja veta mer om
Förnyelsebara energikällor och Icke förnyelsebara energikällor, för att det är så intressant så! Min känsla när jag har läst om allt det här är : Guud vad mycket vi har hållt på med för kul! ;'D // Kimia ( 5c )

2013-11-21 @ 16:53:16
URL: http://skeppislycka.blogg.se
Postat av: Kimia S

Kimia

Ja visst ja!, växtens delar. Det kommer jag ihåg mycket bra! Alla delar på växten kan jag fortvarande! Men om blommans delar.. nja.. det kommer jag inte ihåg. Det som känns ''nytt'' för mig som jag gjorde i fyran är :Hållbar utveckling. Det som var intressant var om Hållbar utveckling och svampar. För att det var kul att läsa om och kändes bra! Det svåraste jag läst om är Förnyelsebara energikällor och Icke förnyelsebara energikällor för att det var väldigt ''nytt' att läsa om. Jag skulle gärna vilja veta mer om
Förnyelsebara energikällor och Icke förnyelsebara energikällor, för att det är så intressant så! Min känsla när jag har läst om allt det här är : Guud vad mycket vi har hållt på med för kul! ;'D // Kimia 5c

2013-11-21 @ 16:55:33
URL: http://skeppislycka.blogg.se
Postat av: Frida Thors

Det jag tänkt ”ja, visst ja” var nedbrytarnas kretslopp och hur viktiga de är, och när VAFAB var hos oss och visade hur de gör. Det som kändes nytt var svenska traditoner för att det var länge sen vi pratade om det. Jag tyckte inte att nåt var särskilt svårt. Jag skulle vilja prata mer om ”att leva i Sverige” för det var så roligt minns jag i fyran. Jag tycker att förra läsåret var jätteintressant och spännande och det hoppas jag att det kommer att bli i femman också. Ps Det blev mycket roligare genom att kolla på alla bilder också. Ds /Frida

2013-11-21 @ 17:31:35
Postat av: Kanja

Det som jag mest reagerade på o tänkte ''Ja, visst ja'' var när vi studerade om Blommans delar och Naturens kretslopp. De som kändes nytt för mig var ungefär alla svenska traditioner. Jag tyckte också att plantering av ärta var ganska intressant jag hade aldrig tänkt mig att en växt skulle växta med bomull och normal fuktigt vatten. De saker som var svårt var svamp och att dem är nedbrytare , hur dem sprids osv . Jag skulle vilja lära mig mer av är ''Att leva i Sverige'' De svåra ord som fanns i texten var nog : Fotoynkes,kolirfyll och aceaton. Känslan jag hade medan jag repeterade : Det har var ju jättekul att gå igen så mycke vi hunnit med och lärt oss :D

2013-11-21 @ 20:42:20
Postat av: Felicia Kartal

Det jag tänkt " ja visst ja " var nerbrytarna och hur mycket vi har dem till nytta. Jag kommer ihåg i fyran när vi gjorde en pyramid. Och när VAFAB kom. Det som kändes nytt var blommans delar. Jag tycker inget var så här jätte svårt. Att leva i Sverige skulle jag vilja veta mer om. Jag minns hur kul det var att jobba med det i 4:an.

// Kram Felicia Kartal

2013-11-22 @ 13:03:51
Postat av: Moa Omnell

ja visst ja tänkte jag när jag kom ihåg att svampar kunde bli till ost och medicin. jag minns inte riktigt namnen på växternas delar så det kändes som nytt.Det va roligt att lära mig om svenska hus och det skulle jag vilja fortsätta med.Fotosyntes o syntes var svåra ord tyckte jag. Jag har lärt mej mycket som jag kommer att ha nytta av .

2013-11-24 @ 18:28:52
Postat av: Anonym

Ja visst ja jag hade glömt växternas delar det var ju så länge sen. jag tycker att det var intressant att titta på luftförorenings bilderna. Abrahamitiska tycker jag är ett svårt ord. Jag tycker att det var väldigt kul att repetera på bloggen. :-)

(Arvid)

2013-11-27 @ 17:35:21
Postat av: Edwin

Ja, visst ja att det inte är svampen som syns som är själva svampen, utan att det är mycelet under jorden som är själva svampen. Det som var intressant var det här med svamparna tycker jag. Vad mycket vi har vart med om och vad kul det har vart! MVH Edwin

2013-11-27 @ 19:38:10
Postat av: Astrid Freeney

Ja, Just det! Jag hade helt glömt bort några saker om svampar! T.ex. Vad man kan änvända de till, och att själva svampen är under marken, mm.
Det var intressant att se alla våra teckningar på bl.a. husen. De berättade mycket om hur huset är byggt, och hur de ser/såg ut nu och då.
Jag skulle dock vilja veta mer om t.ex djur och växter mm. För det känns kul att jobba med det och jag är väldigt intresserad av djur och natur!
Några svåra ord var också på det där om naturen, växter och djur, där det bl.a Var om däggdjur.
När jag läste igenom det här kändes det väldigt kul att få se allt vi har jobbat med inom detta område och jag får som en varm och rolig känsla av att göra allt igen(Kanske inte bokstavligen, för då måste vi typ gå om alla åren igen.)!
Det var lärorikt och kul, och jag kommer säkert gå in här ofta nu!
MVH
Astrid Freeney

2013-11-28 @ 14:23:20
Postat av: Kristina Östlund

Ja just det ekologisktavfall blir till biogas... Jag tycker det är intressant om hur det är att leva i Sverige bl.a hur det är att leva i en stad, i skogen och nära kusten. Det är lite svårt med bl.a fotosyntesen och var mögelsvamp bildas. Jag skulle vilja veta mer om tex svampar och sådant.

2013-11-28 @ 14:38:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0