VIKINGATIDEN, årskurs 4
Syfte:
Vi lär om vikingarnas vardag, handelsresor, plundringståg, tro och tankar.
Arbetet med vikingatiden upplevs som både intressant, lärorikt och roligt.
Vi bestiger Anundshög och vi går en promenad längst Badelundaåsen, där vi hittar fler gravhögar och en labyrint.
- Få en fördjupad förståelse för nutiden
- Få en kronologisk överblick hur människan har skapat och förändrat samhällen och kulturer
- Analysera hur religionen kan påverka samhället och människorna.
-Träna studieteknik.
Vi börjar vår historiska resa i fyran med att repetera istiden och forntiden. Därefter inleder vi arbetet med vikingatiden genom att att berätta om våra förkunskaper.
I temat ingår, förutom historia, samhällskunskap o religion, även svenska, bild och teknik.
Ex på reflektioner:
- Varför gav man sig ut på resor?
- Vilka likheter och skillnader kan vi se i barnens liv då och idag?
- Hur påverkade tron vikingens tankar och handlingar?
- Varför upphörde vikingatiden?
Vi avslutar arbetsområdet med en muntlig redovisning, som innehåller något kreativt. Denna del av redovisningen kallar vi för musisk redovisning. (Muserna i den grekiska mytologin stod för det kulturella, det kreativa.)
Här har bakats vikingabröd, sytts kläder, tillverkats vapen, smycken och bruksföremål, skrivits rap, dikter, byggts vikingarnas världsbild med trädet Yggdrasil i mitten, spelats in animerad film, skrivits pjäser...
Arbetet med vikingatiden upplevs som både intressant, lärorikt och roligt.
Några veckor senare, när det blir lite varmare, åker vi till Anunds hög för att göra fältstudier, repetera och lära lite mer.
Vi får träffa en arkeolog.
Vi bestiger Anundshög och vi går en promenad längst Badelundaåsen, där vi hittar fler gravhögar och en labyrint.
På vägen träffar vi gulliga hästar, viket förgyller vår vandring ytterligare.
Trots heldagsregn är humöret på topp hos alla!
Kommentarer
Trackback