MEDELTID. Årskurs 5
För att förstå varför vi lever som vi gör idag måste vi lära om vår historia.
Efter besöket berättar vi för varandra vad vi lärde oss, tyckte var mest intressant och vad vi blev nyfikna på och vill lära mera om.
Edith och Edwin
Astrid och Ella
Kristina och Claudia
Kanja och Arvid
Justus och Emmy
Som hjälp använder vi Ayla-modellen. Det är en modell som hjälper oss resonera kring vad som påverkar människors liv idag, förr, i framtiden och varhelst i världen vi bor.
Vi startar arbetet om medeltiden med att besöka Länsmusmuseet. Ayla- modellen har vi klistrat in i loggboken, som vi tar med oss.
Efter besöket berättar vi för varandra vad vi lärde oss, tyckte var mest intressant och vad vi blev nyfikna på och vill lära mera om.
Intressespridningen är stor: några vill lära mer om hur vardagen kunde se ut, några om vilka som hade makt och varför, några om hur man tänkte kring rätt och fel och vad man redde på och några om yrken och handel.
SYFTE
- Få en fördjupad förståelse för nutiden
- Få en kronologisk överblick hur människan har skapat och förändrat samhällen och kulturer
- Analysera kring vardagsliv, makt, handel, tro och krig
MÅL
- Läsa, lära och reflektera / analysera
Vi väljer studieteknik och om vad vi vill lära kring tro, handel och människornas vardagsliv. Läsfixarna hjälper oss att förstå när vi läser.
Källa: Natur och kultur, lärarwebb
Vi väljer också lärstil: arbeta enskilt eller tillsammans
- Lyssna lära och reflektera / analysera
Vi lyssnar, återberättar och reflekterar tillsammans i klassen kring makt och krig.
- Ord och begrepp: de fyra stånden, självhushållning, skrå, gesäll, tionde, påve, biskop, helgon, kloster, munk, nunna, pest, digerdöden, skrock
Att sortera/skriva rubriker och underrubriker och sedan samla nyckelord under dem i tankekartor kan vi nu. Att sedan med egna ord återberätta, muntligt eller skriftligt, går som en dans.
Vi har precis fått våra white board-plattor i kartong. Nu är det ännu roligare att skriva tankekartor!
Edith och Edwin
Astrid och Ella
Kristina och Claudia
Kanja och Arvid
Justus och Emmy
Medeltidens fyra samhällsklasser:
adel, präster borgare och bönder.
De framväxande städerna drog allt fler människor till sig. Hantverksskrån bildades, för att se till att inga inom ett hantverk gick arbetslösa. I skrået bestämdes bl a hur många som fick utbilda sig till mästare. Man fick först verka som lärling hos en mästare, för att sedan bli gesäll för att till slut avlägga ett gesällprov och bli mästare.
Förutom krukmakare finns i staden bagare, smeder, skräddare, skomakare, guldsmeden, kopparslagare, spegelmakare, vagnmakare, segelmakare...
Hos krukmakaren:
Fina stilleben med krukor ock kärl
Att måla runda föremål i perspektiv kräver både kunskap och ett tränat öga!
Våra krukor och kärl visar att:
- ljuset kommer från samma håll
- hålets skuggning är på motsatta sidan
- botten och överkanten är rundade och följer varandra (dvs har samma avstånd fr varandra)
Hon berättar om ordens grundare, Den Heliga Birgitta, en märklig kvinna. Eleverna skriver ner intressanta fakta på sina whiteboards, reflekterar och ställer frågor.
Vi analyserar några bilder av Den Heliga Birgitta som finns på nätet. På de flesta tittar Birgitta ned och på några få tittar hon upp mot himlen.
"Besök av en nunna från Birgittaorden"
Hon berättar om ordens grundare, Den Heliga Birgitta, en märklig kvinna. Eleverna skriver ner intressanta fakta på sina whiteboards, reflekterar och ställer frågor.
- Vad kan hennes syner berott på?
- Kvinnan hade ingen makt under medeltiden. Hur vågade Birgitta skriva till kungar och påven?
- Varför blev hon så känd?
Vi analyserar några bilder av Den Heliga Birgitta som finns på nätet. På de flesta tittar Birgitta ned och på några få tittar hon upp mot himlen.
- Varför avbildar konstnärerna henne så?
"Konstnären vill att det ska se mer naturligt ut, som ett ögonblicksfoto."
"Konstnären vill visa att hon ber till Gud i himlen"
"Konstnären vill visa att hon lyder och tjänar Gud.
Klassens porträttering av Birgitta börjar med att lära om ansiktets proportioner.
Skisserna görs på våra white boards.
Resultaten är fantastiska! Det är inte bara ansiktenas proportioner som stämmer, målartekniken med vattenfärg och färgläran har också utvecklats sedan årskurs 4.
Skönlitterär bok
Att läsa en skönlitterär bok kan också hjälpa oss att få inblick i hur det var att leva på medeltiden.
På stadsbiblioteket får vi hjälp att hitta bra böcker. Entusiasmen är stor när bokpratet avslutas med att dela ut böcker.
Kommentarer
Postat av: Emmy R
En sak som kändes ny för mig var att man kan få en inblick av
medeltiden genom att läsa en skönlitterär bok.
Det jag tyckte var intressant var få veta hur dom tyckte och tänkte.
Det jag tyckte var svårt var att välja en bok på Stadsbiblioteket för att alla såg så intressanta ut.
Jag skulle vilja veta mer om sjukdomar, pesten och vilka botemedel de använde sig av.
Ett svårt ord tyckte jag var: skrå
Postat av: Teo Bentrari
Jag tyckte att det var svårt på musett för det var så gamla ord som man inte förstod. Men det var intressant.
Trackback