NORDEN
Grundkurs
Vi arbetar efter VÖL = Vet, Önskar veta, Lärt.
Öppna frågor kring Norden lyfter fram elevernas förkunskaper. En trevlig film med efterprat stimulerar vår nyfikenhet.
På en oljeplattform
Vi "besöker" vi en oljeplattform i Nordsjön. Detta gör vi genom att läsa, reflektera och fantisera.
Därefter reflekterar vi kring livet på en oljeplattform. Vi gör en konsekvensanalys av "blow out", först individuellt, sedan i par och till sist samlar vi allas tankar på tavlan.
När vi läser om oljeplattformar hjälper "Läsfixarna" oss att förstå texten. (Spågumman, Detektiven, Nicke Nyfiken och Cowboy Jim)
Källa: Natur och kultur, lärarwebb
Därefter reflekterar vi kring livet på en oljeplattform. Vi gör en konsekvensanalys av "blow out", först individuellt, sedan i par och till sist samlar vi allas tankar på tavlan.
Var och en skriver sina tankar på sin whiteboard:
Vi samlar klassens tankar på tavlan. Jag är imponerad över resultatet!
Arbetet kring oljeplattformen avslutas med att vi skriver och målar vykort där vi blandar fakta och fantasi.
Vulkaner
På samma sätt arbetar vi med vulkaner. Elevernas förkunskaper leder till nyfikna frågor. Som vanligt har vi, förutom Boken om Europa, flera källor. Några elever googlar också på datorn. Klassens samlade kunskaper efter arbetets avslut blir mycket tydligt när vi gör konsekvensanalysen.
Fakta+fantasi- texten skriver vi denna gång i dagboksform och i våra nya iPads.
Nu börjar arbetet med de nordiska länderna. Vi jämför, likheter och skillnader och funderar över varför. Ayla-modellen hjälper oss.
Därefter arbetar vi parvis med att titta lite närmare på länderna genom att läsa. Lässtrategier med hjälp av Läsfixarna används hela tiden. Några skriver ner sina reflektioner, andra väljer att samtala om dem och istället göra arbetsuppgifter till texterna.
Vi redovisar våra fantasiländer för varandra och jämför våra analyser.
Namngeografi
Kartboken hjälper oss när vi ska sätta ut länder, städer, vatten, berg, glaciärer mm på kartan.
Analys
När vi ska skapa ett fantasiland av Norden och motivera varför vi placerar städer, flygplatser, vägar, vattenkraftverk o s v som vi gör, tar vi också hjälp av kartboken. Terräng, naturtillgångar, läge och klimat är viktiga aspekter när vi "bygger" våra fantasiländer. I denna övning tränar vi analysförmåga.
- Har kompisarna tänkt på något som inte vi har?
Vi lär av varandra!
Fördjupning och redovisning
Parvis får eleverna som uppdrag att presentera ett nordiskt land för sina kamrater. Presentationen ska innehålla några givna områden och presenteras i Keynote eller IMovie. Som källor använder eleverna både faktatexter och nätet.
Kommentarer
Trackback