BILD
Bild är ett ämne som lätt kan integreras i andra ämnen eller ämnesområden.
Traditioner - I engelsktalande länder, Halloween: The Ghost Family (år 4)
När vi jämför med självporträtten som vi målade i början av fyran ser vi framsteg i både målarteknik och ansiktets proportioner! Härliga bilder allihop!
Värdegrundsarbete: "Vi mobbar inte'
Tredimensionella arbeten
Vi framställer egna bilder, prövar olika tekniker, lär oss om perspektiv och arbetar m färglära, lär och kommunicerar med ämnesbegrepp, kombinerar text och bild, analyserar egna och andras bilder, reflekterar kring layout och studerar bilder källkritiskt.
Bilderna vi framställer publicerar vi genom att sätta upp dem i klassrummet. Det blir inte bara fint - bilderna hjälper oss att samtala och repetera kring olika arbetsområden och se sammanhang!
Mandela
Syfte
- analysera hur man kan se symmetri
Mål
- måla en mandela med minst fyra lika sidor
Fantasifrukt i genomskärning
Syfte
- utveckla kreativitet
- presentera ett ämnesområde med hjälp av en vild
- våga måla med vattenfärg
Mål
-skapa en fantasifrukter med minst två symmetriska sidor
- måla med vattenfärg och svartkontur i oljepastell
- med bildens hjälp förklara vad en frukt är
Färgtoncirkeln
Syfte
Mål
- kunna redogöra för vilka grundfärgerna är
- kunna blanda grundfärgerna med varandra i en färgtoncirkel
Stiliserad svamp
Syfte
- träna vattenfärgsteknik
- presentera ett ämnesområde med hjälp av en bild
- tycka att det är roligt att måla med vattenfärg
Mål
- kunna skissa
- utnyttja hela pappret
- kunna hur de tre grundfärgerna förhåller sig till varandra (kunna blanda)
- blanda två grundfärger i många olika nyanser
- kunna måla så att de olika färgytorna inte blandar sig med varandra.
- kunna förklara vad en svamp är
Luft - Luftföroreningar
Syfte
- presentera ett ämnesområde med hjälp av en bild
- träna och tycka att det är roligt att måla med vattenfärg
Färdighetsmål
- kunna blanda vattenfärg i gråskala
- kunna måla vitkontur
- kunna måla jämna ytor
- kunna kommunicera kring bilden och bedöma den med hjälp av begreppen
Kunskapsmål ( no)
- känna till vad Agenda 21 är
- kunna förklara varför luftföroreningar är ett globalt problem
Luft - Dimma
Syfte
- presenteraxett arbetsområde med en bild
-träna och tycka det är roligt att måla med vattenfärg
Mål
- kunna måla med förtunningsteknik
- kunna förklara och visa på perspektiv i bilden
Hus i Sverige - Huspromenad ( Bd, sv)
Syfte
- undersöka och presentera ämnesområde ( svenska hus) med bild och text
- formulera sig och kommunicera i skrift
Mål
- hitta tre hus i närområdet från olika decennier och fotografera dem
- måla av ett av husen med akvarellteknik
-skriva en informativ text till bilden
-begrepp att kunna: decennier, akvarell, fasad, panel, rappad, snickarglädje, spröjs, valmat tak, funkis
Vi lär oss om tidstypiska drag för stadshus/villor under de senaste hundra åren. Därefter är det dags att gå ut och fotografera, analysera för att till sist att måla av och skriva en text till.
Svenska fåglar
Syfte
- presentera ett ämnesområde med en bild
- träna teckningsteknik
Mål
- teckna av en fågel i färg
- visa på färger och skuggor genom att svärta olika hårt
- kunna redogöra för vad en fågel är
Traditioner - Påsfirande i Sverige: påskliljor
Syfte
- presentera ett ämnesområde med en bild
- träna vattenfärgsmålning " vått i vått"
Mål
- måla påskliljor i "vått i vått"
- kunna redogöra för några påsktraditioner
Traditioner - I engelsktalande länder, Halloween: The Ghost Family (år 4)
Syfte
- presentera ett ämnesområde med bild
- skriva en berättelse på engelska
- skapa en bild med överlappning
Mål
- skriva en presentation av spökfamiljen på engelska
- måla en spökfamilj med oljepastell
- placera spökena i grupp geom att överlappa (framför - bakom)
Traditioner - I engelsktalande länder, Halloween: A black cat (år 5)
Syfte
- skriva en berättelse på engelska
- måla en siluett
Mål
-skriva en fortsättning på " The Ghost story" (part two)
- måla en framsida: en katt i siluett
Vikingatiden: vikingamask
Syfte
-skapa en bild med oljepastellsteknik
- utveckla kreativitet
- presentera en del av ett arbetsområde
Teknikmål
-kunna tekniken med oljepastellfärg
(ljusa - mörka färger, täcka)
Bildkomposition
-komponera mönster på hjälmen
Kunskapsmål
- redogöra skillnader mellan resor i österled och västerled
-jämföra vikingens tankar med nutidmänniskans kring feghet - mod, rätt - fel
Metakognition
- bedöma min arbetsprocess
Vikingatid: Runsten
Syfte ( so, bd)
- presentera del av ett område med en bild
-träna kreativitet
Mål
-känna till vad vikingarnas alfabet kallades för och varför
- känna till varför människorna under järnåldern reste runstenar
- känna till något om Västerås stora gravfält vid Badelundaåsen
- skapa ett tidstypiskt vikingamönster
- skriva ett meddelande i runskrift
- måla med förtunningsteknik
Vikingatid - rädsla
Syfte
Mål
Medeltid - Krukor och kärl
Syfte
-presentera del av ett ämnesområde med en bild
- analysera kring perspektiv, runda föremål
Mål - bildkomposition
- måla överlappande föremål
- måla en bild i perspektiv; nära - långt borta
-skugga runda föremål
Teknikmål
- skissa
- fylla i konturer
- skugga genom att "dra ut" oljepastellfärg
Mål - begrepp och kommunikation
-redogöra för vad ett stilleben är
- kunna förklara perspektiv
- redogöra för hur man skuggar runda föremål
Metakognition
- skissa olika förslag och välja ut det bästa
- bedöma kvalitén i min arbetsprocess
Kunskapsmål (so)
- berätta om några vanliga hantverkare under medeltiden. Begrepp att använda:
skrå, lärling, gesäll, mästarprov, mästare
Medeltid - Heliga Birgitta: ansiktets proportioner
Vi analyserar några bilder av Den Heliga Birgitta som finns på nätet. På de flesta tittar Birgitta ned och på några få tittar hon upp mot himlen.
- Varför avbildar konstnärerna henne så?
"Konstnären vill att det ska se mer naturligt ut, som ett ögonblicksfoto."
"Konstnären vill visa att hon ber till Gud i himlen"
"Konstnären vill visa att hon lyder och tjänar Gud.
Vi tittar sedan på bilder av Drottning Margareta och jämför. Hennes blick är stadigt framåtriktad och hon är iklädd tjusiga kläder och bär krona.
- Varför avbildas hon så, tror du?
Klassens porträttering av Birgitta börjar med att lära om ansiktets proportioner.
Skisserna görs på våra white boards.
Syfte
-presentera del av ett ämnesområde med en bild
- kommunicera kring ansiktets proportioner
-analysera och källkritiskt granska olika konstnärers bilder av Heliga Birgitta
Mål
- reflektera över hur och varför man framställt Heliga Birgitta på ett visst sätt
- med ord beskriva ansiktet proportioner
- måla ett ansikte av H B med rätt proportioner
- måla med förtunningsteknik
Här kommer resultaten:
När vi jämför med självporträtten som vi målade i början av fyran ser vi framsteg i både målarteknik och ansiktets proportioner! Härliga bilder allihop!
Layout
När vi gör affischer, häften, bokomslag mm skissar vi först olika förslag, planerar text- och bildstorlek, färger och ramar. Innan vi klistrar provar vi olika förslag?
När vi arbetar med digitala verktyg går det lättare att ändra.
Grupparbete
Värdegrundsarbete: "Vi mobbar inte'
Individuella arbeten
Landskapshäften
Bokaffischer
Bokomslag
Tredimensionella arbeten
Vikingaskepp
Mål
Tomtehus
Mål
Text och bild (fantasi och fakta)
När vi läser om Norden "besöker" vi en oljeplattform i Nordsjön. Vi målar och skriver ett "vykort":
Kommentarer
Trackback