BILD

Bild är ett ämne som lätt kan integreras i andra ämnen eller ämnesområden. 

Vi framställer egna bilder, prövar olika tekniker, lär oss om perspektiv och arbetar m färglära, lär och kommunicerar med ämnesbegrepp, kombinerar text och bild, analyserar egna och andras bilder, reflekterar kring layout och studerar bilder källkritiskt. 

Bilderna vi framställer publicerar vi genom att sätta upp dem i klassrummet. Det blir inte bara fint - bilderna hjälper oss att samtala och repetera kring olika arbetsområden och se sammanhang!

Mandela
Syfte
- analysera hur man kan se symmetri

Mål
- måla en mandela med minst fyra lika sidor




Fantasifrukt i genomskärning
Syfte
- utveckla kreativitet
- presentera ett ämnesområde med hjälp av en vild
- våga måla med vattenfärg

Mål
-skapa en fantasifrukter med minst två symmetriska sidor
- måla med vattenfärg och svartkontur i oljepastell
- med bildens hjälp förklara vad en frukt är




Färgtoncirkeln
Syfte

Mål
- kunna redogöra för vilka grundfärgerna är 
- kunna blanda grundfärgerna med varandra i en färgtoncirkel


Stiliserad svamp
Syfte
- träna vattenfärgsteknik
- presentera ett ämnesområde med hjälp av en bild
- tycka att det är roligt att måla med vattenfärg

Mål
- kunna skissa
- utnyttja hela pappret
- kunna hur de tre grundfärgerna förhåller sig till varandra (kunna blanda)
- blanda två grundfärger i många olika   nyanser 
- kunna måla så att de olika färgytorna inte blandar sig med varandra.
- kunna förklara vad en svamp är






Luft - Luftföroreningar 
Syfte
- presentera ett ämnesområde med hjälp av en bild
- träna och tycka att det är roligt att måla med vattenfärg

Färdighetsmål
- kunna blanda vattenfärg i gråskala 
- kunna måla vitkontur
- kunna måla jämna ytor
- kunna kommunicera kring bilden och bedöma den med hjälp av begreppen

Kunskapsmål ( no)
- känna till vad Agenda 21 är
- kunna förklara varför luftföroreningar är ett globalt problem



Luft - Dimma
Syfte
- presenteraxett arbetsområde med en bild
-träna och tycka det är roligt att måla med vattenfärg

Mål
- kunna måla med förtunningsteknik
- kunna förklara och visa på perspektiv i bilden



Hus i Sverige - Huspromenad ( Bd, sv)
Syfte
- undersöka och presentera ämnesområde ( svenska hus) med bild och text
- formulera sig och kommunicera i skrift

Mål
- hitta tre hus i närområdet från olika decennier och fotografera dem
- måla av ett av husen med akvarellteknik
-skriva en informativ text till bilden
-begrepp att kunna: decennier, akvarell, fasad, panel, rappad, snickarglädje, spröjs, valmat tak, funkis

Vi lär oss om tidstypiska drag för stadshus/villor under de senaste hundra åren. Därefter är det dags att gå ut och fotografera, analysera för att till sist att måla av och skriva en text till.





Svenska fåglar
Syfte
- presentera ett ämnesområde med en bild
- träna teckningsteknik

Mål
- teckna av en fågel i färg
- visa på färger och skuggor genom att svärta olika hårt
- kunna redogöra för vad en fågel är



Traditioner - Påsfirande i Sverige: påskliljor
Syfte
- presentera ett ämnesområde med en bild
- träna vattenfärgsmålning " vått i vått"

Mål
- måla påskliljor i "vått i vått"
- kunna redogöra för några påsktraditioner


Traditioner - I engelsktalande länder, Halloween: The Ghost Family (år 4)
Syfte
- presentera ett ämnesområde med bild
- skriva en berättelse på engelska
- skapa en bild med överlappning

Mål
- skriva en presentation av spökfamiljen på engelska
- måla en spökfamilj med oljepastell
- placera spökena i grupp  geom att överlappa (framför - bakom)









Traditioner - I engelsktalande länder, Halloween: A black cat (år 5)
Syfte
- skriva en berättelse på engelska
- måla en siluett

Mål
-skriva en fortsättning på " The Ghost story" (part two)
- måla  en framsida: en katt i siluett



Vikingatiden: vikingamask
Syfte
-skapa en bild med oljepastellsteknik
- utveckla kreativitet
- presentera en del av ett arbetsområde 

Teknikmål
-kunna tekniken med oljepastellfärg
 (ljusa - mörka färger, täcka)

Bildkomposition
-komponera mönster på hjälmen

Kunskapsmål
- redogöra skillnader mellan resor i österled och västerled
-jämföra vikingens tankar med nutidmänniskans kring feghet - mod, rätt - fel

Metakognition
- bedöma min arbetsprocess

Vikingatid: Runsten
Syfte ( so, bd)
- presentera del av ett område med en bild
-träna kreativitet

Mål
-känna till vad vikingarnas alfabet kallades för och varför
- känna till varför människorna under järnåldern reste runstenar
- känna till något om Västerås stora gravfält vid Badelundaåsen
- skapa ett tidstypiskt vikingamönster
-  skriva ett meddelande i runskrift
- måla med förtunningsteknik


Vikingatid - rädsla
Syfte

Mål





Medeltid - Krukor och kärl
Syfte
-presentera del av ett ämnesområde med en bild
- analysera kring perspektiv, runda föremål

Mål - bildkomposition
- måla överlappande föremål
- måla en bild i perspektiv; nära - långt borta
-skugga runda föremål

Teknikmål
- skissa
- fylla i konturer
- skugga genom att "dra ut" oljepastellfärg

Mål - begrepp och kommunikation
-redogöra för vad ett stilleben är
- kunna förklara perspektiv 
- redogöra för hur man skuggar runda föremål

Metakognition
- skissa olika förslag och välja ut det bästa
- bedöma kvalitén i min arbetsprocess

Kunskapsmål (so)
- berätta om några vanliga hantverkare under medeltiden. Begrepp att använda:
skrå, lärling, gesäll, mästarprov, mästare







Medeltid - Heliga Birgitta: ansiktets proportioner

Vi analyserar några bilder av Den Heliga Birgitta som finns på nätet. På de flesta tittar Birgitta ned och på några få tittar hon upp mot himlen. 
- Varför avbildar konstnärerna henne så?

"Konstnären vill att det ska se mer naturligt ut, som ett ögonblicksfoto."

"Konstnären vill visa att hon ber till Gud i himlen"

"Konstnären vill visa att hon lyder och tjänar Gud. 


Vi tittar sedan på bilder av Drottning Margareta och jämför. Hennes blick är stadigt framåtriktad och hon är iklädd tjusiga kläder och bär krona.
- Varför avbildas hon så, tror du?

Klassens porträttering av Birgitta börjar med att lära om ansiktets proportioner. 
Skisserna görs på våra white boards.

Syfte
-presentera del av ett ämnesområde med en bild
- kommunicera kring ansiktets proportioner
-analysera och källkritiskt granska olika konstnärers bilder av Heliga Birgitta

Mål
- reflektera över hur och varför man framställt  Heliga Birgitta på ett visst sätt
- med ord beskriva ansiktet proportioner 
- måla ett ansikte av H B med rätt proportioner
- måla med förtunningsteknik



Här kommer resultaten:









När vi jämför med självporträtten som vi målade i början av fyran ser vi framsteg i både målarteknik och ansiktets proportioner! Härliga bilder allihop!









Layout
När vi gör affischer, häften, bokomslag mm skissar vi först olika förslag, planerar text- och bildstorlek, färger och ramar. Innan vi klistrar provar vi olika förslag? 

När vi arbetar med digitala verktyg går det lättare att ändra. 


Grupparbete












Värdegrundsarbete: "Vi mobbar inte'











Individuella arbeten

Landskapshäften


Bokaffischer





Bokomslag





Tredimensionella arbeten

Vikingaskepp
Mål


Tomtehus
Mål








Text och bild (fantasi och fakta)
När vi läser om Norden "besöker" vi en oljeplattform i Nordsjön. Vi målar och skriver ett "vykort":






MÅLARBETE

När vi har målarbete arbetar vi med våra IUP-mål. Dessa mål har vi kommit överens om under utvecklingssamtalet.

IUP-mål som vi arbetar med i skolan är av skiftande slag: 
förbättra stavning, läsförmåga, studieteknik med tankekartor, skriva mer innehållsrika texter, bli säkrare på att lösa matematiska problem, förstå och bli förtrogen med olika metoder för de fyra räknesätten, förstå positionssystemet med decimaltal,  förstå skala, bli snabbare på multiplikationstabellerna, kunna skriva snabbt på datorn genom att använda fingersättning (tangentbordsträning), utveckla engelskan, bli förtrogen med fonetiska tecken...

Astrid, närmast i bild, vill bli ännu snabbare på multiplikationstabellerna. 



Emmy tränar i ett tangentträningsprogram för att bli snabbare att skriva på datorn.




Felicia vill utveckla sin engelska ännu mer. Här parar hon ihop text o bild, ordar dem i kronologisk ordning, läser och översätter.

Frida, Ella och Hanna vill bli bättre på att stava.

Justus tränar skrivstil.



RSS 2.0