STARS OF THE WEEK

Någon gång efter jul i femman börjar vi med "Stars of the week" . Vi berättar då om oss själva, familjen, hobbies och intressen, trevliga minnen och hur våra liv kommer att se ut om trettio år. Som stöd skriver vi en tankekarta. Vi tar med oss foton och prylar och gör en personlig utställning. 


Först ut är Kimia:





Anni:

Astrid:

Alla har lyssnarposition är intresserade och ställer många frågor. In English of course!

Hanna:

Claudia:

Ella:

Sofia:

Tilda:


Johan:
"... and here is a leg from a huge spider in Australia...!"

Justus:

Edwin:

Kristina:

Kanja:

Edith:

Adam:

Emmy:

Moa:

Teo:

Vi lär känna varandra ännu lite bättre genom dessa redovisningar och tänk att vi vågar och kan tala så mycket engelska! Alla har god lyssnarposition och vi ställer många frågor till den som redovisar. 
In English, of course!







Projekt: London

We look at a film about, read about, write about, and draw pictures of London. All in English, of course!

Here we tell our friends about what we have learned. 
Tilda and Frida


Kimia and Justus


Felicia and Edith

Sofia and Johan

Arvid and Hanna


Adam and Edwin

Ella and Nerba

Anni and Claudia

Emmy an Kristina

The posters:
- a painting
- a text
- word list





















SAGOPROJEKT





-Vi läser och analyserar folksagor, konstsagor och fabler. 
Vi lär oss uttryck och idiom
Vi lär oss bygga meningar och att variera dem med hjälp av konjunktioner, att börja en mening med ett adverb och att variera orden med synonymer. 
Vi lär oss om olika sagoväsen.
- Vi får inspiration av en författare.

Det finns många olika sagoväsen. Förutom häxor, féer, jättar och troll lär vi oss om drakar, lindormar, sjöormar, skogsrån, Näcken,  gengångare, varulvar, mylingar, bortbytingar, tomtar, vättar och vittror. 
Bilder på dessa hittar du på Google.

Här läser vi om olika sagoväsen. För att förstå och lära använder vi oss som vanligt läsfixarna. 



Här förhör vi varandra på vardagsuttryck och idiom.





Författarbesök
Tänk att vi har en riktig författare i klassen! Helena Östlund, Kristinas mamma, besöker oss och berättar om sitt författarskap. Helena har skrivit elva böcker. 2007 fick hon Astrid Lindgren-priset.

Vi förbereder besöket med att skriva nyfikna frågor till Helena.

Helena börjar med att berätta att hon gått i just vårt klassrum och hon visar oss ett klassfoto från den tiden.
  
Ett par av Helenas förebilder är Barbro Lindgren och Astrid Lindgren. 

Böckerna om Joy har filmatiserats och sänds nu som serie på Barnkanalen.

Helena har illustrerat sina böcker, men bilderna i de tyska upplagorna har en tysk illustratör gjort.


Helena har många strängar på sin lyra. Hon är författare, lärare i bild, arbetar med drama och skriver musik. Livet och de olika konstarterna är hennes inspirationskällor när hon skriver sina böcker. Att samla på bilder som inspiration inför berätteleskrivande är ett av hennes goda råd till oss.

TACK, Helena för att du kom och inspirerade oss och gav oss goda råd!

Skriva egen saga
Så är det dags att skriva egna sagor. Eftersom det kan vara svårt att komma på en berättelse på beställning, under en lektion, får vi under en vecka som hemuppgift att skriva en disposition till en saga. Då hinner vi fundera och få tips och idéer. Vi får hjälp med rubriker till dispositionen av Lena.


Utkast
Utkastet skriver vi för hand, i våra skrivböcker och på varannan rad. Det blir då lätt att ändra och lägga till i texten. Vi kan också se vilka ändringar vi gjort. 


Bearbetning av texten
Som stöd vid självrättning och när vi ger varandra kamratrespons använder vi läsfixarna. 

Ex.
Spågumman
- Skriv rubrik så att det går lättare att förstå vad sagan kommer att handla om /
- Din rubrik hjälpte mig förstå vad sagan skulle handla om

Detektiven
1. Språkligt
- Det går lätt att förså din text eftersom du sätter ut skiljetecken och stor bokstav.
- Det går lätt att läsa den eftersom den har varierat språk, du varierar meningarnas längd och ordföljd och du skriver med röd tråd (först, sedan, till sist)

2. Innehåll
- Man får inre bilder eftersom du ger flera målande och gestaltande beskrivningar.
- Det är en typisk saga med ...
-Den har en spännande/ rolig/ finurlig handling

Nicke Nyfiken
- Vem är..?
- Hur kommer det sig..?
- Varför..?

Cowboyen
- Jag sammanfattar din saga så här:
Först.., Sedan..,  Till sist...




Renskrivning och publicering
När texten är bearbetad med hjälp av både skrivkompis och lärare är det dags för renskrift och publicering. Vi skriver rent på datorn och binder ihop till en liten bok. 

Här renskriver vi och binder ihop till små sagoböcker:

Koncentrationen är total! 



Självvärdering av sagoskrivandet
Det är mycket som vi tränat i detta projekt. Som stöd vid självvärderingen, "Jag är stolt över" och "Förbättringsområden" fyller eleverna därför först i en matris.


Därefter går det lätt att i text berätta om arbetsprocessen: vad man tycker gått bra, är stolt över, har lärt, varit svårt och vad man behöver träna mera på. 



VI MOBBAR INTE

Hälsa
Vi reflekterar kring begreppet hälsa, först enskilt, sedan i par, för att till sist samtala om våra tankar i hela klassen. Det är många faktorer som ryms inom begreppet hälsa. 


(Utan instruktion från mig om hur anteckningarna ska se ut, väljer alla att  skriva tankekartor.)



Goda relationer är viktigt för att vi ska må bra. När vi reflekterar över livet och våra relationer skapar vi klokskap och empati. Vi lär för livet och detta är ett ständigt pågående arbete. 

-Vad är det bästa med vår klass?

Det känns tryggt att alla svarar:

- Alla är snälla och vi hjälper varandra. 


Lisbeth Pipping är författare och föreläsare. Hon har bl a skrivit boken Jag mobbar inte. Ur den plockar vi citat som vi gestaltar i bild. Vi fotograferar, kopierarar i svart-vitt, målar personerna med svart tusch, så att de blir siluetter och monterar dem i en ram i form av ett öga. 

Här väljer vi citat ur Jag mobbar inte.



Så här blev resultatet av bilduppgiften "Vi mobbar inte":








Syfte:
- förmedla ett budskap genom en bild 
- träna samarbete


Sociala medier
Under årskurs 4 och 5 har vi pratat om att inte skriva till varandra när vi är arga, utan att det är mycket bättre att reda ut problem genom att prata öga mot öga.

Inför mötet med Lisbeth Pipping ringar vi in vilka sociala medier som vi i klassan finns med i. Det är många och nästan alla i klassen är med i minst ett av dem. 

När eleverna skriver ner vilka arga/nedlåtande/kränkande kommentarer som de har fått, eller som de hört/sett att en kompis har fått, blir man förskräckt. Vi samtalar om vika känslor som kommer upp när man får sådana kommentarer.

Möte med Lisbeth Pipping







Eleverna tycker att det är så intressant att lyssna på Lisbeth.
- Ämnet är intressant eftersom det handlar om vad som kan hända i våra liv.
- Hon berättade så personligt. Då blir man engagerad.
- Hon hade röd tråd.
- Hon visste hela tiden vad hon skulle säga. Hon var väl förberedd och proffsig. 

FÖRFATTARBESÖK

Tänk att vi har en riktig författare i klassen! Helena Östlund, Kristinas mamma, besöker oss och berättar om sitt författarskap. Helena har skrivit elva böcker. 2007 fick hon Astrid Lindgren-priset.

Vi förbereder besöket med att skriva nyfikna frågor till Helena.



Vi möbler också så att 5A i 5B ska få plats.

Helena börjar med att berätta att hon gått i just vårt klassrum och hon visar oss ett klassfoto från den tiden.







Ett par av Helenas förebilder är Barbro Lindgren och Astrid Lindgren. 



Böckerna om Joy har filmatiserats och sänds nu som serie på Barnkanalen.



Helena har illustrerat sina böcker, men bilderna i de tyska upplagorna har en tysk illustratör gjort.




Helena har många strängar på sin lyra. Hon är författare, lärare i bild, arbetar med drama och skriver musik. Livet och de olika konstarterna är hennes inspirationskällor när hon skriver sina böcker. Att samla på bilder som inspiration inför berätteleskrivande är ett av hennes goda råd till oss.

TACK, Helena för att du kom och inspirerade oss och gav oss goda råd!



RSS 2.0