LÄSUTMANING med läsfixarna

Under våren i årskurs fem har vi en lite annorlunda läsutmaning, där vi inte bara läser många sidor utan även samlar poäng genom att arbeta efter LÄSFIXRNA, lässtrategin som hjälper oss att förstå på djupet. 

-6000 lästa sidor i klassen ger 100 poäng
- 10 svåra ord med förklaringar ger 2 poäng
- 5 synonymer per ord ger 1 poäng
- 10 motsatsord ger 1 poäng
- 5 målande uttryck / gestaltningar ger 1 poäng
- 1 bild på ett idiom ger 2 poäng
- 1 bokrecension på klassbloggen ger 3 poäng
- 1 bokaffisch ger 5 poäng

Eleverna har hjälpt till att skapa poänglistan. 

200 poäng: 1 timmes arbete med iPad
250 poäng: glassfest
300 poäng: överraskning / glass + iPad


Läsfixarna. Känns de igen?
Källa: Natur och kultur, lärarwebb

Bokaffischer
Först ut med en bokaffisch är Ella. 5 poäng!


Felicia:



Frida:


Kimia:



Bokrecensioner på bloggen
Felicia, 3 poäng

"Flickan på tavlan": 
Flickan på tavlan är en bok som handlar om en tjej som heter Ella. Hennes mamma och pappa köper ett sommarställe. I huset som de köpt händer mystiska saker: saker förflyttar sig och går sönder. Vem gör det här och varför? I slutet av boken blir den väldigt spännande. Jag rekommenderar den inte till folk som snabbt vill komma in i boken. 3/5


Anni:

Gregor från ovanjord 
uzanne CollinsS 
(Del 1 av 5 i krönikan om underjord) 

Resumé 
Boken handlar om Gregor, som en sommar trillar ner med sin tvååriga syster Boots i ett hål i sin tvättstuga ner i underjorden. Där ner får han upptäcka ett nytt land, får nya kompisar och får svar på de mysterier han aldrig trott att han skulle få svaret på... 

Recencion 
När jag läste den här boken kom jag in i den snabbare än jag trott och jag fick mycket inre bilder. Både början och slutet var bra och spännande. Boken har inga bilder. Texten är lagom stor och den har 328 sidor. jag kan rekommendera boken till de som har läst Hungerspelen eller Divergent. Jag ger boken 4/5 för att i vissa delar av boken hände samma saker hela tiden. 

Teo:

Den boken jag läste heter Black Beuty. Den handlar om en häst som som blir såld av en massa hästägare. Hon har bott hos både snälla personer och elaka personer. Till slut var det än snäll ägare som inte kunde behålla henne, så de sålde henne till en snäll ägare med en stor gård och med hästkompisar. Den har 91 sidor och några bilder. Den är lättläst. Jag tycker boken är bra och så får man veta saker om hästar. 

Kanja:

Glasbarnen

Kristina Ohlsson 
Boken handlar om Billie och hennes mamma som flyttar in på landet. Billie förstår inte varför det händer massa olyckor i huset. Hon hittar även en ny kompis som heter Aladdin. Tillsammans försöker de ta redan på händelser bakom husets historia. 

Recension 
Jag tyckte att boken var jätte spännande och jag kom in i boken väldigt snabbt. Det var lätt att få inre bilder när man läste boken. Jag ger boken 5/5


Nerba:

"Spår i snö" 
Boken handlar om när tolvåriga Sunna ska fira jul blir helgen inte som hon tänkt sig, både saker och människor försvinner. Julmaten byts ut mot pizza och Sunna blir allt mer ensam tills Sixten dyker upp. 

Boken var spännande från början, eftersom det händer saker redan i de första kapitlet. Man lär känna personerna och man får inre bilder. Boken har 183 sidor, men inga bolder. Den får 5/5 .


Moa:

Min bok som jag läste heter Dagbok för alla mina fans, Rodrick regerar. Den handlar om en kille som heter Greg och hans storebror Rodrick som vet en pinsam hemligt om Greg sen i somras. Den har 223 sidor och den har bilder på alla sidor. Den är lättläst. Jag tycker om boken för att den är rolig.



Idiom
2 poäng/st

Med idiom menas ord som tillsammans får en annan betydelse än när de står ensamma: 

Med hjälp av idiom har vi möjlighet att uttrycka oss på ett mer varierat och kraftfullt sätt och därmed också lättare bli förstådda, få vår önskan och krav uppfyllda. (Källa: Wikipedia)

Kan du gissa vilket idiom?






VI HAR ETT RESULTAT !

13520 lästa sidor: 100 poäng
5 st bokaffischer: 25 poäng
6 st bokrecensioner på bloggen: 18 poäng
Idiom: 8 poäng
Svåra ord: 22 poäng
Synonymer: 17 poäng 
Motsatsord: 13  poäng
Målande uttryck / gestaltningar: 3 poäng 

Summa: 206 poäng

I genomsnitt har varje elev läst 620 sidor, vilket är mycket bra. Läsandet har tagit fart hos alla. Nu gäller det att hålla det vid liv! 

Vi firar med glass fredagen före påsk och fritt skapande med  iPads under en lektion efter påsk. 


TALA

Interaktion

I vårt klassrum är det för det mesta inte helt tyst. Vi lär av varandra, genom interaktion. Oftast jabbar vi i par och ibland i grupp eller enskilt. 

Muntlig framställning

Vi redovisar i par, i grupp och ibland inför hela klassen. 

Här redovisar vi våra bokaffischer för varandra i par. 

Astrid berättar på engelska om sig själv, sin familj och sina framtidstankar för hela klassen. Alla får någon gång under vt i årskurs 5 vara "Star Of The Week", precis som Astrid.

Redovisningar inför klassen i matematik och i engelska...

 
...  i grupp (ghost stories)

...i SO och NO, inför klassen och i grupp. 

Här berättar Emmy för oss om sin resa till Dubai. 




STUDIETEKNIK

Studieteknik tränar vi hela tiden, i alla ämnen. 


Läsförståelse
Vi lär oss ta oss an en instruktion / faktatext / ett skriftligt problem / uppdrag genom att titta på rubriker och bilder, klargöra, ställa frågor, och sammanfatta. Läsfixarna hjälper oss.
(Se LÄSNING )
Källa: Natur och kultur, lärarwebb


Vi reflekterar och ställer nyfikna frågor.
(VARFÖR...? och HUR..?)

Tankekartor

Tankekartor har många funktioner. Vi använder dem när vi samlar fakta (från flera källor), sammanfattar, repeterar, gör dispositioner till texter, redovisar muntligt och har samtal.

Vi lär oss att göra tydliga tankekartor som andra kan förstå och följa.

Från första veckan i årskurs 4 modellerar jag ("lurar jag på") eleverna tankekartor genom att ge dem mina tankekartor att berätta till.


När vi läser faktatexter tränar vi först gemensamt att ta ut nyckelord när vi ska sammanfatta det vi läst. (Se läsfixaren Cowboy Jim) 

 När eleverna så småningom ska skriva egna kartor ger jag dem huvudrubriker och underrubriker. Jag bestämmer också hur ramarna till dessa rubriker ska se ut. Detta för att tydligöra tankekartans uppbyggnad.  

Däggdjur är ett lämpligt område att börja med. Ex på underrubriker: Kännetecken/ Utseende, Förekomst,  Föda, Fortplantning, Bo, Fiender, Näringskedja





Vi pratar om att tankekartan ska se ut som ett träd uppifrån, där man ser stammen i mitten och runt den kommer först de grövsta grenarna, sedan fler och fler tunna grenar. 

"Genom att sortera blir vi smarta som Carl von Linné!" Vi ser helheter och samband och kan jämföra med hjälp av tankekartor. 






Ayla-modellen hjälper oss både när vi samlar information och vid samtal kring människans liv (sh, re, hi, ge)


Skrivprocess
När vi skriver egna texter läser och analyserar vi andras likartade texter. Vi samlar ord/idéer/fakta, vi gör dispositioner oftast som tankekartor, skriver utkast, självrättar och ber om respons, förbättrar och renskriver
(Se SKRIVA)

Lära ord och tabeller
Vi har olika lärstilar. Därför arbetar vi med många olika metoder när vi ska lära utantill och lära för att förstå.

När vi ska lära ord i både svenska och i engelska tränar vi genom listor som vi täcker över och repeterar tills de sitter, med hjälp av bilder (memory), sätta in orden i meningar, göra berättelser av orden, lucktexter, ordkedjor, synonymer, motsatsord, ordkartor, ordväggar, ordlängor och glosträningsprogram på datorn.

När vi tränar tabeller arbetar vi också med listor som vi täcker över, lekar, bilder o rebusar och tabellträningsprogram på datorn.

I årskurs 5 har dessa metoder presenterats och eleverna har en bank att välja ur. De väljer själva vilka metoder som passar dem bäst.


Matematik
I matematik tränar vi att läsa och förstå problem, pröva olika metoder, se rimligheten i ett svar och att förklara.

Här förklarar Adam och Frida ett matematiskt problem för klassen, med hjälp konkreta material (kuber och gem). 

NO
I NO ställer vi hypoteser, prövar dem och förklarar.


BILD
När vi framställer bilder skissar vi alltid olika förslag och när vi arbetar med text + bild (affischer, bokomslaget...) prövar vi olika layout. När vi valt ut ett av förslagen skissar vi, ber om kamratrespons och förbättrar.
(Se BILD)


"Jag förstår inte" är ett favorituttryck i vårt klassrum.
"Vad bra då får vi en intressant stund tillsammans!"



Mycket av lärandet sker i samspel med andra. Vi är generösa och bjuder på våra tankar och idéer. Vi förklarar, analyserar, argumenterar och generaliserar.



RSS 2.0