STUDIETEKNIK

Studieteknik tränar vi hela tiden, i alla ämnen. 


Läsförståelse
Vi lär oss ta oss an en instruktion / faktatext / ett skriftligt problem / uppdrag genom att titta på rubriker och bilder, klargöra, ställa frågor, och sammanfatta. Läsfixarna hjälper oss.
(Se LÄSNING )
Källa: Natur och kultur, lärarwebb


Vi reflekterar och ställer nyfikna frågor.
(VARFÖR...? och HUR..?)

Tankekartor

Tankekartor har många funktioner. Vi använder dem när vi samlar fakta (från flera källor), sammanfattar, repeterar, gör dispositioner till texter, redovisar muntligt och har samtal.

Vi lär oss att göra tydliga tankekartor som andra kan förstå och följa.

Från första veckan i årskurs 4 modellerar jag ("lurar jag på") eleverna tankekartor genom att ge dem mina tankekartor att berätta till.


När vi läser faktatexter tränar vi först gemensamt att ta ut nyckelord när vi ska sammanfatta det vi läst. (Se läsfixaren Cowboy Jim) 

 När eleverna så småningom ska skriva egna kartor ger jag dem huvudrubriker och underrubriker. Jag bestämmer också hur ramarna till dessa rubriker ska se ut. Detta för att tydligöra tankekartans uppbyggnad.  

Däggdjur är ett lämpligt område att börja med. Ex på underrubriker: Kännetecken/ Utseende, Förekomst,  Föda, Fortplantning, Bo, Fiender, Näringskedja





Vi pratar om att tankekartan ska se ut som ett träd uppifrån, där man ser stammen i mitten och runt den kommer först de grövsta grenarna, sedan fler och fler tunna grenar. 

"Genom att sortera blir vi smarta som Carl von Linné!" Vi ser helheter och samband och kan jämföra med hjälp av tankekartor. 






Ayla-modellen hjälper oss både när vi samlar information och vid samtal kring människans liv (sh, re, hi, ge)


Skrivprocess
När vi skriver egna texter läser och analyserar vi andras likartade texter. Vi samlar ord/idéer/fakta, vi gör dispositioner oftast som tankekartor, skriver utkast, självrättar och ber om respons, förbättrar och renskriver
(Se SKRIVA)

Lära ord och tabeller
Vi har olika lärstilar. Därför arbetar vi med många olika metoder när vi ska lära utantill och lära för att förstå.

När vi ska lära ord i både svenska och i engelska tränar vi genom listor som vi täcker över och repeterar tills de sitter, med hjälp av bilder (memory), sätta in orden i meningar, göra berättelser av orden, lucktexter, ordkedjor, synonymer, motsatsord, ordkartor, ordväggar, ordlängor och glosträningsprogram på datorn.

När vi tränar tabeller arbetar vi också med listor som vi täcker över, lekar, bilder o rebusar och tabellträningsprogram på datorn.

I årskurs 5 har dessa metoder presenterats och eleverna har en bank att välja ur. De väljer själva vilka metoder som passar dem bäst.


Matematik
I matematik tränar vi att läsa och förstå problem, pröva olika metoder, se rimligheten i ett svar och att förklara.

Här förklarar Adam och Frida ett matematiskt problem för klassen, med hjälp konkreta material (kuber och gem). 

NO
I NO ställer vi hypoteser, prövar dem och förklarar.


BILD
När vi framställer bilder skissar vi alltid olika förslag och när vi arbetar med text + bild (affischer, bokomslaget...) prövar vi olika layout. När vi valt ut ett av förslagen skissar vi, ber om kamratrespons och förbättrar.
(Se BILD)


"Jag förstår inte" är ett favorituttryck i vårt klassrum.
"Vad bra då får vi en intressant stund tillsammans!"



Mycket av lärandet sker i samspel med andra. Vi är generösa och bjuder på våra tankar och idéer. Vi förklarar, analyserar, argumenterar och generaliserar.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0