SAGOPROJEKT





-Vi läser och analyserar folksagor, konstsagor och fabler. 
Vi lär oss uttryck och idiom
Vi lär oss bygga meningar och att variera dem med hjälp av konjunktioner, att börja en mening med ett adverb och att variera orden med synonymer. 
Vi lär oss om olika sagoväsen.
- Vi får inspiration av en författare.

Det finns många olika sagoväsen. Förutom häxor, féer, jättar och troll lär vi oss om drakar, lindormar, sjöormar, skogsrån, Näcken,  gengångare, varulvar, mylingar, bortbytingar, tomtar, vättar och vittror. 
Bilder på dessa hittar du på Google.

Här läser vi om olika sagoväsen. För att förstå och lära använder vi oss som vanligt läsfixarna. 



Här förhör vi varandra på vardagsuttryck och idiom.





Författarbesök
Tänk att vi har en riktig författare i klassen! Helena Östlund, Kristinas mamma, besöker oss och berättar om sitt författarskap. Helena har skrivit elva böcker. 2007 fick hon Astrid Lindgren-priset.

Vi förbereder besöket med att skriva nyfikna frågor till Helena.

Helena börjar med att berätta att hon gått i just vårt klassrum och hon visar oss ett klassfoto från den tiden.
  
Ett par av Helenas förebilder är Barbro Lindgren och Astrid Lindgren. 

Böckerna om Joy har filmatiserats och sänds nu som serie på Barnkanalen.

Helena har illustrerat sina böcker, men bilderna i de tyska upplagorna har en tysk illustratör gjort.


Helena har många strängar på sin lyra. Hon är författare, lärare i bild, arbetar med drama och skriver musik. Livet och de olika konstarterna är hennes inspirationskällor när hon skriver sina böcker. Att samla på bilder som inspiration inför berätteleskrivande är ett av hennes goda råd till oss.

TACK, Helena för att du kom och inspirerade oss och gav oss goda råd!

Skriva egen saga
Så är det dags att skriva egna sagor. Eftersom det kan vara svårt att komma på en berättelse på beställning, under en lektion, får vi under en vecka som hemuppgift att skriva en disposition till en saga. Då hinner vi fundera och få tips och idéer. Vi får hjälp med rubriker till dispositionen av Lena.


Utkast
Utkastet skriver vi för hand, i våra skrivböcker och på varannan rad. Det blir då lätt att ändra och lägga till i texten. Vi kan också se vilka ändringar vi gjort. 


Bearbetning av texten
Som stöd vid självrättning och när vi ger varandra kamratrespons använder vi läsfixarna. 

Ex.
Spågumman
- Skriv rubrik så att det går lättare att förstå vad sagan kommer att handla om /
- Din rubrik hjälpte mig förstå vad sagan skulle handla om

Detektiven
1. Språkligt
- Det går lätt att förså din text eftersom du sätter ut skiljetecken och stor bokstav.
- Det går lätt att läsa den eftersom den har varierat språk, du varierar meningarnas längd och ordföljd och du skriver med röd tråd (först, sedan, till sist)

2. Innehåll
- Man får inre bilder eftersom du ger flera målande och gestaltande beskrivningar.
- Det är en typisk saga med ...
-Den har en spännande/ rolig/ finurlig handling

Nicke Nyfiken
- Vem är..?
- Hur kommer det sig..?
- Varför..?

Cowboyen
- Jag sammanfattar din saga så här:
Först.., Sedan..,  Till sist...




Renskrivning och publicering
När texten är bearbetad med hjälp av både skrivkompis och lärare är det dags för renskrift och publicering. Vi skriver rent på datorn och binder ihop till en liten bok. 

Här renskriver vi och binder ihop till små sagoböcker:

Koncentrationen är total! 



Självvärdering av sagoskrivandet
Det är mycket som vi tränat i detta projekt. Som stöd vid självvärderingen, "Jag är stolt över" och "Förbättringsområden" fyller eleverna därför först i en matris.


Därefter går det lätt att i text berätta om arbetsprocessen: vad man tycker gått bra, är stolt över, har lärt, varit svårt och vad man behöver träna mera på. 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0