VI MOBBAR INTE

Hälsa
Vi reflekterar kring begreppet hälsa, först enskilt, sedan i par, för att till sist samtala om våra tankar i hela klassen. Det är många faktorer som ryms inom begreppet hälsa. 


(Utan instruktion från mig om hur anteckningarna ska se ut, väljer alla att  skriva tankekartor.)



Goda relationer är viktigt för att vi ska må bra. När vi reflekterar över livet och våra relationer skapar vi klokskap och empati. Vi lär för livet och detta är ett ständigt pågående arbete. 

-Vad är det bästa med vår klass?

Det känns tryggt att alla svarar:

- Alla är snälla och vi hjälper varandra. 


Lisbeth Pipping är författare och föreläsare. Hon har bl a skrivit boken Jag mobbar inte. Ur den plockar vi citat som vi gestaltar i bild. Vi fotograferar, kopierarar i svart-vitt, målar personerna med svart tusch, så att de blir siluetter och monterar dem i en ram i form av ett öga. 

Här väljer vi citat ur Jag mobbar inte.



Så här blev resultatet av bilduppgiften "Vi mobbar inte":








Syfte:
- förmedla ett budskap genom en bild 
- träna samarbete


Sociala medier
Under årskurs 4 och 5 har vi pratat om att inte skriva till varandra när vi är arga, utan att det är mycket bättre att reda ut problem genom att prata öga mot öga.

Inför mötet med Lisbeth Pipping ringar vi in vilka sociala medier som vi i klassan finns med i. Det är många och nästan alla i klassen är med i minst ett av dem. 

När eleverna skriver ner vilka arga/nedlåtande/kränkande kommentarer som de har fått, eller som de hört/sett att en kompis har fått, blir man förskräckt. Vi samtalar om vika känslor som kommer upp när man får sådana kommentarer.

Möte med Lisbeth Pipping







Eleverna tycker att det är så intressant att lyssna på Lisbeth.
- Ämnet är intressant eftersom det handlar om vad som kan hända i våra liv.
- Hon berättade så personligt. Då blir man engagerad.
- Hon hade röd tråd.
- Hon visste hela tiden vad hon skulle säga. Hon var väl förberedd och proffsig. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0