LÄSUTMANING med läsfixarna

Under våren i årskurs fem har vi en lite annorlunda läsutmaning, där vi inte bara läser många sidor utan även samlar poäng genom att arbeta efter LÄSFIXRNA, lässtrategin som hjälper oss att förstå på djupet. 

-6000 lästa sidor i klassen ger 100 poäng
- 10 svåra ord med förklaringar ger 2 poäng
- 5 synonymer per ord ger 1 poäng
- 10 motsatsord ger 1 poäng
- 5 målande uttryck / gestaltningar ger 1 poäng
- 1 bild på ett idiom ger 2 poäng
- 1 bokrecension på klassbloggen ger 3 poäng
- 1 bokaffisch ger 5 poäng

Eleverna har hjälpt till att skapa poänglistan. 

200 poäng: 1 timmes arbete med iPad
250 poäng: glassfest
300 poäng: överraskning / glass + iPad


Läsfixarna. Känns de igen?
Källa: Natur och kultur, lärarwebb

Bokaffischer
Först ut med en bokaffisch är Ella. 5 poäng!


Felicia:



Frida:


Kimia:



Bokrecensioner på bloggen
Felicia, 3 poäng

"Flickan på tavlan": 
Flickan på tavlan är en bok som handlar om en tjej som heter Ella. Hennes mamma och pappa köper ett sommarställe. I huset som de köpt händer mystiska saker: saker förflyttar sig och går sönder. Vem gör det här och varför? I slutet av boken blir den väldigt spännande. Jag rekommenderar den inte till folk som snabbt vill komma in i boken. 3/5


Anni:

Gregor från ovanjord 
uzanne CollinsS 
(Del 1 av 5 i krönikan om underjord) 

Resumé 
Boken handlar om Gregor, som en sommar trillar ner med sin tvååriga syster Boots i ett hål i sin tvättstuga ner i underjorden. Där ner får han upptäcka ett nytt land, får nya kompisar och får svar på de mysterier han aldrig trott att han skulle få svaret på... 

Recencion 
När jag läste den här boken kom jag in i den snabbare än jag trott och jag fick mycket inre bilder. Både början och slutet var bra och spännande. Boken har inga bilder. Texten är lagom stor och den har 328 sidor. jag kan rekommendera boken till de som har läst Hungerspelen eller Divergent. Jag ger boken 4/5 för att i vissa delar av boken hände samma saker hela tiden. 

Teo:

Den boken jag läste heter Black Beuty. Den handlar om en häst som som blir såld av en massa hästägare. Hon har bott hos både snälla personer och elaka personer. Till slut var det än snäll ägare som inte kunde behålla henne, så de sålde henne till en snäll ägare med en stor gård och med hästkompisar. Den har 91 sidor och några bilder. Den är lättläst. Jag tycker boken är bra och så får man veta saker om hästar. 

Kanja:

Glasbarnen

Kristina Ohlsson 
Boken handlar om Billie och hennes mamma som flyttar in på landet. Billie förstår inte varför det händer massa olyckor i huset. Hon hittar även en ny kompis som heter Aladdin. Tillsammans försöker de ta redan på händelser bakom husets historia. 

Recension 
Jag tyckte att boken var jätte spännande och jag kom in i boken väldigt snabbt. Det var lätt att få inre bilder när man läste boken. Jag ger boken 5/5


Nerba:

"Spår i snö" 
Boken handlar om när tolvåriga Sunna ska fira jul blir helgen inte som hon tänkt sig, både saker och människor försvinner. Julmaten byts ut mot pizza och Sunna blir allt mer ensam tills Sixten dyker upp. 

Boken var spännande från början, eftersom det händer saker redan i de första kapitlet. Man lär känna personerna och man får inre bilder. Boken har 183 sidor, men inga bolder. Den får 5/5 .


Moa:

Min bok som jag läste heter Dagbok för alla mina fans, Rodrick regerar. Den handlar om en kille som heter Greg och hans storebror Rodrick som vet en pinsam hemligt om Greg sen i somras. Den har 223 sidor och den har bilder på alla sidor. Den är lättläst. Jag tycker om boken för att den är rolig.



Idiom
2 poäng/st

Med idiom menas ord som tillsammans får en annan betydelse än när de står ensamma: 

Med hjälp av idiom har vi möjlighet att uttrycka oss på ett mer varierat och kraftfullt sätt och därmed också lättare bli förstådda, få vår önskan och krav uppfyllda. (Källa: Wikipedia)

Kan du gissa vilket idiom?






VI HAR ETT RESULTAT !

13520 lästa sidor: 100 poäng
5 st bokaffischer: 25 poäng
6 st bokrecensioner på bloggen: 18 poäng
Idiom: 8 poäng
Svåra ord: 22 poäng
Synonymer: 17 poäng 
Motsatsord: 13  poäng
Målande uttryck / gestaltningar: 3 poäng 

Summa: 206 poäng

I genomsnitt har varje elev läst 620 sidor, vilket är mycket bra. Läsandet har tagit fart hos alla. Nu gäller det att hålla det vid liv! 

Vi firar med glass fredagen före påsk och fritt skapande med  iPads under en lektion efter påsk. 


Kommentarer
Postat av: Felicia Kartal

"Flickan på tavlan":
Flickan på tavlan är en bok som handlar om en tjej som heter Ella. Hennes mamma och pappa köper ett sommarställe. I huset som de köpt händer mystiska saker: saker förflyttar sig och går sönder. Vem gör det här och varför? I slutet av boken blir den väldigt spännande. Jag rekommenderar den inte till folk som snabbt vill komma in i boken. 3/5

2014-03-28 @ 08:59:45
Postat av: Anni Östberg

Gregor från ovanjord
uzanne CollinsS
(Del 1 av 5 i krönikan om underjord)


Resum'e
Boken handlar om Gregor, som en sommar trillar ner med sin tvååriga syster Boots i ett hål i sin tvättstuga ner i underjorden. Där ner får han upptäcka ett nytt land, får nya kompisar och får svar på de mysterier han aldrig trott att han skulle få svaret på...

Recencion
När jag läste den här boken kom jag in i den snabbare än jag trott och jag fick mycket inre bilder. Både början och slutet var bra och spännande. Boken har inga bilder. Texten är lagom stor och den har 328 sidor. jag kan rekommendera boken till de som har läst Hungerspelen eller Divergent. Jag ger boken 4/5 för att i vissa delar av boken hände samma saker hela tiden.



Svar: Vilken trevlig recension och resumé du skrivit! Jag försökte kopiera den och lägga den i bloggen, men det gick inte när jag accepterat den. Kanske kan du skicka den en gång till?
/Lena
skeppislycka.blogg.se

2014-03-31 @ 08:48:00
Postat av: Teo

Den boken jag läste heter Black Beauty. Den handlar om en häst som som blir såld av en massa hästägare. Hon har bott hos både snälla personer och dumma personer. Till slut var det än snäll ägare som inte kunde behålla hon så de sålde henne till en snäll ägare med en stor gård och kompisar. Den har 91 sidor och några bilder. Den här lättläst. Jag tycker boken är bra och så får man veta saker om hästar

2014-04-01 @ 08:48:34
Postat av: Kanja

Glasbarnen
Kristina Ohlsson

Boken handlar om Billie och hennes mamma som flyttar in på landet. Billie förstår inte varför det händer massa olyckor i huset. Hon hittar även en ny kompis som heter Aladdin. Tillsammans försöker de ta redan på händelser bakom husets historia.

Recension
Jag tyckte att boken var jätte spännande och jag kom in i boken väldigt snabbt. Det var lätt att få inre bilder när man läste boken. Jag ger boken 5/5

2014-04-01 @ 08:49:44
Postat av: Kanja

Glasbarnen
Kristina Ohlsson

Resumé
Boken handlar om Billie och hennes mamma som flyttar in på landet. Billie förstår inte varför det händer massa olyckor i huset. Hon hittar även en ny kompis som heter Aladdin. Tillsammans försöker de ta redan på händelser bakom husets historia.

Recension
Jag tyckte att boken var jätte spännande och jag kom in i boken väldigt snabbt. Det var lätt att få inre bilder när man läste boken. Boken har 240 sidor och är ganska lättläst. Jag ger boken 5/5

2014-04-01 @ 08:51:28
Postat av: Nerba Antar

"Spår i snö"
Boken handlar om när tolvåriga Sunna ska fira jul blir helgen inte som hon tänkt sig, både saker och människor försvinner. Julmaten byts ut mot pizza och Sunna blir allt mer ensam tills Sixten dyker upp.

Boken var spännande från början, eftersom det händer saker redan i de första kapitlet. Man lär känna personerna och man får inre bilder. Boken har 183 sidor, men inga bolder. Boken får 5/5 .

2014-04-01 @ 09:48:53
Postat av: Moa

Min bok som jag läste heter Dagbok för alla mina fans Rodrick regerar och den handlar om en kille som heter Greg och hans storebror Rodrick vet en pinsam hemligt om Greg sen i somras. Den har 223 sidor och den har bilder på alla sidor. Den är lättläst. Jag tycker om boken för att den är rolig.

2014-04-03 @ 20:44:26
URL: http://skeppislycka.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0