RE: Abrahamiterna

Syfte:
- Analysera hur religioner påverkar människors vardag
- Resonera och argumentera kring olika tolkningar inom de tre religionerna

Mål: 
-Kunna förklara hur de tre religionerna hör ihop
- Kunna ge exempel på likheter och skillnader
-Kunna ge exempel på hur religion kan påverka människors vardag och livsstil
- Kunna resonera kring hur religion kan orsaka konflikter (krig) och fredsarbete.   


Vi börjar med att reflektera över vad religion är och reder ut begreppen tro, livsåskådning och religion. För att synliggöra begreppen gör jag ett VENN-diagram på tavlan. Vi ser då att begreppen är sammanlänkade med varandra (likheter), men också att det finns skillnader. 

Individuell reflektion och samtal kring:
- Vad tror jag på?
- Hur tänker jag kring värdegrundsfrågor?
-Är jag en religiös person?

Jag berättar att vi kommer att lära om och reflektera kring de tre världsreligionerna som brukar kallas för de abrahamitiska religionerna, dvs judendom, kristendom och islam.  De är alla sprungna ur myten om patriarken Abraham, dvs deras profeter är släkt med Abraham.
Många kommer ihåg detta eftersom vi talade om dem i fyran när vi läste om traditioner.  

Vi läser och lär om, och reflekterar kring religionerna i kronologisk ordning. Därefter jämför vi likheter o skillnader, reflekterar kring hur religionerna påverkar människors vardagsliv och hur konflikter kan uppstå i en religions namn. 

Som vanligt arbetar vi med VÖL och Läsfixarna. 

Förkunskaper
Vi börjar med att var och en funderar över vad han/hon vet om religionen vi ska lära mer om. Därefter berättar eleverna parvis för varandra. Till sist samlar vi klassens förkunskaper på tavlan. Det visar sig att elevernas förkunskaper är ganska stora, speciellt om kristendomen. 



Lära
När vi läser för att lära arbetar vi två och två. Jag har satt ihop ett arbetshäfte där VÖL och läsfixarna hjälper eleverna att förstå och reflektera. Texterna hämtar vi från "En läsande klass" på nätet. 
De stora dragen  i varje religion samlar vi i ett, för de tre religionerna, gemensamt begreppsschema.









Jämföra
Årets sista "riktiga" lektion avslutar vi med att göra en snabb jämförelse mellan religionerna. Något VENN- diagram behövs inte, för vi har ju begreppsschemat. 

- Att lära om religioner är ju så spännande!









Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0